Vrozené bloky páteře mohou vést k psychickým poruchám dítěte

foto: Lance Neilson / Flickr.com

Neurovývojová medicína, to je téma, kterému se teď budeme věnovat a já jsem moc ráda, že můžu přivítat neurochirurga pana Dr. Borise Živného. Pane doktore, vy jste neurochirurg, ale věnujete se neurovývojové medicíně, sledujete děti s různými obtížemi psychickými a vývojovými. Můžete nám objasnit, co to znamená ta vaše neurovývojová medicína.

mluvčí 17,
——————–
Tak řešíme komplexně vývoj dítěte jak motorický, tak psychický. To, co do toho vnášíme jako novinku, tak je propojení téhle dvou oblastí, protože jsme zjistili, že psychický vývoj je do značné míry ovlivněn motorickým vývojem a fyzickým stavem dítěte, miminka. Batolete. A že některé dosud jinak zařazované poruchy, jako je třeba porucha ADHD nebo porucha autistického spektra, poruchy vývoje řeči, různé úzkostné stavy u dětí a podobně, mohou mít nejenom původ v samotné funkci mozku, ale mohou být vyvolané špatným tělesným vývojem.

mluvčí 2,
——————–
To je něco, na co se, myslím, dost často neupozorňuje, protože hodně už se mluví o psychosomatice, ale tady jde vlastně o ten opačný směr – somatopsychický….

mluvčí 17,
——————–
Mluvíme o somatpsychice, dokonce jsme zavedli pojem somatopsychický syndrom, který přesně vyjadřuje to, že prvotní u těchto dětí je porucha fyzická a sekundární jsou psychické problémy, momentální psychický výkon je tím narušený, momentální psychická kondice, anebo psychický vývoj, to znamená získávání určitých psychických dovedností v průběhu vývoje může být tímto způsobem ovlivněno.

mluvčí 2,
——————–
Když o tom přemýšlím, pane doktore, tak pokud by se u malého dítěte vyřešil ten problém fyzický, třeba nějaká blokáda už u malinkého třeba novorozence, tak dá se předpokládat, že by se ta porucha, ať už ADHD nebo autistického spektra nebo vývojová dysfázie vůbec nerozvinula.

mluvčí 17,
——————–
Ano, máme už s tím poměrně bohaté zkušenosti, protože se k nám ve stále větší míře dostávají miminka, u kterých jsou blokády páteře, které jsou vrozené, které velmi pravděpodobně vznikají už nitroděložně nebo v průběhu porodu a pokud tyhle blokády u těch miminek najdeme, tak protože víme, jaký velký vliv na vývoj toho dítěte to může mít, tak se snažíme je léčit už v tom novorozeneckém nebo kojeneckém věku a u těch dětí, u kterých to stihneme včas, nedochází k vývoji toho somatopsychického syndromu a jejich vývoj se dostane na správnou kolej jak fyzicky, tak psychicky, a není dál co řešit. Ale samozřejmě jsou i děti, u kterých se na tento původ potíží, které jsem zmiňoval, přijde později. A tam samozřejmě už se potýkáme se Somatopsychickým syndromem. Na tomto místě bych řekl, že dobrá zpráva pro maminky, pro rodiče a hlavně pro ty děti je, že ten Somatopsychický syndrom má smysl a je možné ho řešit v jakémkoliv věku, to znamená, že čím dřív, tím líp, ale když se na to přijde třeba u dítěte a školního věku, tak i tehdy má smysl pátrat po těch blokádách a řešit je, protože ten stav dítěte tím může být ohromně zlepšen a vlastně to dítě se může zbavit spousty svých potíží.

mluvčí 2,
——————–
Když si představíme teda konkrétní dítě třeba, které má těžkou poruchu pozornosti nebo nějaké takové obtíže, projeví se to právě třeba ve škole, tak jak potom vy s ním pracujete, jak vlastně vypadá ten způsob práce a jaké tam jsou výsledky?

mluvčí 17,
——————–
Ne každé dítě, které má projevy třeba ADHD, má blokády, ale je určitá skupina dětí, zejména dětí, které mají nízké svalové napětí, které mají vadné držení těla, u kterých je anamnéza toho, že se třeba vyvíjely asymetricky v kojeneckém období, u kterých je velká pravděpodobnost, že by se blokády na tom stavu dítěte a na těch jeho schopnostech mohly negativně podílet, pokud takové podezření máme, tak začínáme kompletním neurologickými šetřením, reflexologickým vyšetřením, ale také vyšetřením kineziologickým, které se zaměřuje na postoj svalovou souhrou, pohybové dovednosti a podobně. A pokud u takového dítěte ty blokády najdeme, najdeme příznaky těch blokád, tak je řešíme, řešíme je nejprve reflexní přípravou. Na to jsem vyvinul vlastní metodu, která je pro to velmi vhodná, označím ji jako fpi, a to je cvičení, které mohou rodiče po jednoduchém zácviku provádět doma a potom přijdou, když dítě je už uvolněné, jsou uvolněné ty svalové křeče, které drží ty blokády, tak přijdou na kontrolu a začínáme odblokování. To je vlastně manuální medicína, je to manipulační terapie, kde používám jednak vlastní techniky, ale do jisté míry se inspirujeme i třeba osteopatickou, manipulační medicínou, která u nás se nerozvíjí, ale je hodně rozvinutá ve Spojených státech, takže i tam čerpáme inspiraci, ale primárně je to ten somatopsychický syndrom, to je náš koncept a naše priorita.

mluvčí 2,
——————–
Kde se můžeme setkat s touto metodou. Ptám se na to, jestli máte nějaké své následovníky nebo jsou zaškoleni další, ať už třeba fyzioterapeuti nebo rehabilitační lékaři….

mluvčí 17,
——————–
Dobrá otázka hodně na tělo. Tak my zatím tuto medicínu rozvíjíme na klinice, kterou vedu, to je soukromá klinika, neurocentrum klinik v Jesenici u Prahy. Ale samozřejmě je jasné, že těch dětí je takové množství, že do budoucna bude potřeba vytvořit celou síť takových pracovišť. Zatím se soustředíme na výuku specialistů, odborníků, nejen lékařů, ale i třeba klinických logopedů, psychologů, ergoterapeutů a podobně, aby dokázali odhalit v populaci ty děti, kterých by se tahle věc mohla týkat a které má smysl třeba referovat k nám, ale to ještě neřeší tu terapii. To je teď úkol, který před námi stojí a pracujeme teď vlastně na tom systému, jak posunout tu výuku odborníků, zejména lékařů, kteří by dělali tu manuální terapii.

mluvčí 2,
——————–
Velkým problémem je v dospívání u dětí, že mají různé psychické obtíže, trpí úzkostmi, mají poruchy spánku. Může i v tomto případě se uvažovat o tom, že je tam původ v nějakých tělesných potížích, dá se to řešit tímto způsobem?

mluvčí 17,
——————–
Ano, samozřejmě, když se ten somatopsychický syndrom neřeší, tak může provázet toho jedince v podstatě celým životem, takže samozřejmě i u dětí, které dospívají, tak mohou být poruchy, které jste jmenovala, způsobené i tzv. těmi osovými blokádami, blokádami v oblasti pánve, páteře, spojení krční páteře se spodinou lebeční, máme řadu pacientů, u kterých jsme vyřešili třeba těžké úzkostné stavy a je to velice důležité pro to dítě, protože řada těchto dětí prožívá vlastně chronickou bolest, která, jak jsem naznačil, ta se táhne už od narození, takže si představte, že máte třeba čtrnáctiletou dívku, která 14 let má fyzický problém a přitom není schopná vůbec se podělit s svými pocity, protože pro ní je to norma. Ona tak žije celý život, ale zasahuje jí to do té míry, že třeba v těch 14 letech už uvažuje i o tom, že si třeba ublíží, že spáchá sebevraždu, anebo jakmile se dostane do kontaktu s drogou, která jí přinese třeba krátkodobou úlevu, tak je extrémně ohrožená tím, že u ní vznikne závislost.

mluvčí 2,
——————–
Pojďme jenom na závěr. Aby si lidé nemysleli, že všechny psychické obtíže mají tento původ, jaké jsou tedy příznaky toho sumatu psychického syndromu?

mluvčí 17,
——————–
Hlavně jsou to kombinované poruchy, to znamená, je tam něco s ADHD, něco z poruchy autistického spektra, je tam hodně výrazná úzkostná složka a nezapadá to do žádného toho klasického syndromu úplně stoprocentně, dále anamnéza abnormálního asymetrického vývoje, prohýbání dítěte, kojence, ke straně nebo do záklonu, poruchy spánku. Ty jsou tam velmi časté, to všechno by mělo vést k úvahám o tomto syndromu a k podrobnějšímu vyšetření. Ale myslím, že tady nemáme tolik času, abych tady vysvětloval všechny podrobnosti. Tam navazujeme na polyvagální teorii amerického neurovědce Stevena Porgese.

mluvčí 2,
——————–
díky moc za to, že jste přišel.


Naším dalším hostem v živém vysílání sama.

mluvčí 4,
——————–
Doma je paní Hanka Hořáková, dobrý den. Dobrý den. Děkuju za pozvání.

mluvčí 2,
——————–
My děkujeme, že jste ho přijala. Vy jste autorkou a také zakladatelkou smyslové zahradyy a nás moc zajímá, jak si takovou zahradu, kde můžeme rozvíjet své smysly, máme představit.

mluvčí 5,
——————–
No, úplně autorku, zakladatelkou ne, protože ta zahrada tam je 150 let a my jsme se přestěhovali do domu, jsme se přestěhovali z Prahy na venkov, tak já jsem samozřejmě kupovala dům kvůli tý zahradě, protože tam je nádherná vzrostlá bříza a velikánská Skalka, ale ta Skalka nebyla skalku a byla tam taková hromada listí a my jsme začali objevovat a manžel samozřejmě kupoval kvůli tomu domu a hned na začátku my jsme potřebovali vědět, že tam můžeme bydlet, abyste to nacítil, to tak mám, protože jsem svýho rodiště se poprvé stěhovala, a tak jsme ten proces trval dlouho, asi rok a tři čtvrtě, takže pořád jste si to naciťovali a zjistili jsme, že to tak je a všechny návštěvy, co k nám chodili a když se otevřely ty vrata, tak jako tam je, takže tam je nějakej jakoby atmosféra tý zahrady, která je úžasná, takže ta zahrada je úplně jakoby obyčejná, nemůžeme říct, že je něčím specifická, ale asi nějak ty rozměry, ty rostliny, květiny mají svoji atmosféru.

mluvčí 4,
——————–
Takže tam všechno funguje tak, jak má. A vy sama víte, jak je důležité i v té dnešní uspěchané době rozvíjet ty smysly, takže pořádáte workshopy, zvete tam vlastně děti, které mají spoustu různých možností, jak své smysly rozvíjet. Já třeba koukám, že tam mohou asi vyzkoušet čich, takže na různých asi rostlinkách.

mluvčí 5,
——————–
Může to být v jiném dřevu, nemusí na potřebu čich i na dřevu, protože tohleto dřevo jsme našli třeba na kompostu. Aha, a manžel chtěl rozřezat, že s ním budeme topit, ale to nejde. Sama cítíte, že nejde a víte, z čeho je, co tam přijde?

mluvčí 4,
——————–
Něco, něco, asi to znáte něco, nějaká hořlavina, je to pražec vlastně železnice a je hodně výrazná ta vůně, takže to připomíná vlastně ty koleje, ty vlaky a podobně.Něco k té zahradě pořád nepasovalo, tak jsem se bála říct, jako že mi to připomíná nějaký benzín, naftu nebo. No, vidíte.

mluvčí 5,
——————–
Je to.Tam.

mluvčí 4,
——————–
Ale ty přece kdejaký.Dřevo, takže i s tím, to jste tam nechali, aby tam vlastně bylo více propret, kde si ty děti, nejenom děti, ale třeba dospělý. Když vaši zahradu navštíví, mohou vyzkoušet.

mluvčí 5,
——————–
Přesně tak. Anebo můžeme i stanoviště, kdy máme fleštičky a kdy si vlastně očichají a z druhé strany je potom už rozluštění.

mluvčí 4,
——————–
Já buduávat, máte tam ovečky, vidím tady ovčí vlnu.

mluvčí 5,
——————–
To je program vlastně o ovečkách, kdy ukazuju, jak se přede, na kolovrátku, jak se čistí vlna, jak se jak vůbec ta rodina těch oveček, jak se chovají atp. takže i ukazujeme dětem, oni si osahají, jak ta vlna je Mastná, protože má v sobě lanolin, i vlastně vidíte podle toho, jak je krapatá, tak vidíte, že jak je to plemeno těch ovcí, takže ty děti poznávají nejenom tím, že si nějaký připravený flaštičky vezmou, očichají, ale je to současně, současně v tom programu, oni si to neuvědomují, ono totiž to tak je, že si to ani neuvědomujeme, akorát si to musíme vždycky pojmenovat.

mluvčí 4,
——————–
Pojmenovat, osahat.

mluvčí 5,
——————–
Očichat. Přesně tak.

mluvčí 4,
——————–
A je to tak, že se nám potom ty vjemy zapamatují lépe. Třeba teď jsem čichala ke kokosovému.

mluvčí 5,
——————–
Nějaká délka, myslím, že tam je Koko, vanilka.

mluvčí 4,
——————–
Takže potom si to takhle člověk spojí tu vůni a tady si potom asi mohou zkoušet jemnou motoriku, že si navlékají něco, nebo to jsou nějaká.Nabarvená semínka.

mluvčí 5,
——————–
Ano, to je cizrna a rýže, cizrna, rýže je tady, jsem ještě barvila i obilí, nechá se to obarvit úplně obyčejně glycerinem a potravinářskou barvou, takže glycerin se dává do mýdel, takže to není nic.

mluvčí 4,
——————–
Co tam jako nandávají si.

mluvčí 5,
——————–
Jo, a můžou si různě. My tady nemáme na to takový prostor, větší mističky, kde ty děti si různě nandávají, můžou krmit ptáčky, tady, ty si vezmou pinzety.

mluvčí 6,
——————–
Samozřejmě si to nenechali líbit.

mluvčí 5,
——————–
Asi vlastně tím si trénujou.

mluvčí 4,
——————–
Motoriku.

mluvčí 5,
——————–
Ono i u těch smyslů, co ještě, když se vrátím k tomu čichu, tak vlastně se vám i vybaví, trénujete paměť třeba, protože se vám vybaví. Je to jsem cítila u babičky, a to jsem třeba i seno, když máte trávu a tak, takže si jakoby vracíte v těch vzpomínkách.

mluvčí 4,
——————–
Já tady vidím, že jste přinesla i ředkvičky. Takže asi jako každá zahrada, i ta vaše bude jedlá, takže se tam bude moc ochutnávat a mohou ochutnávat i děti, ale asi ne teď v tomto období, teď toho moc jako k jídlu, i když Kopřivu.

mluvčí 5,
——————–
Jsem vzala, proto jsem vzala ukázky, že i teď je k jídlu i třeba šeřík, z toho se nechají udělat limonády. My jsme dělali loni, ale pro mě je to hodně aromatický. Tak já nemusím. Manžel je vypil, řekvičky už jsou vyrostlý saláty na zahradě, pažitka, petrželka, já jsem měla i celou zimu mrkev, já jsem to zkusila jít tam nechat přes zimu, nikdy jsem, i když jsme měli v Praze dům, ale někdy jsem nenechávala mrkev přes zimu, tak si říkám, zkusím to a vydržela, takže teďko už jsem jí sklidila teda. Už začínal jako víc kořeně, tak to už nechcete, ale dá se. A vlastně i květák. Ještě mi tam dělá i hlavička, protože jsem na podzim zase nějaké, tak a teď se mi dělají hlavičky.

mluvčí 4,
——————–
No jo, ale Hanko, když vy tam takhle pořádáte workshopy a přijde vám tam několik škol za sebou a všichni vám ochutnají, tak to vám asi moc nezbyde, ale asi zároveň musíte myslet na to, aby tam nebylo něco jedovatého, aby děti neměly tendence ochutnávat nějaké bobulky, které by mohly být třeba jedovaté. Tak to jste si pohlídala.

mluvčí 5,
——————–
Samozřejmě v té zahradě jsou vždycky, v každý zahradě jsou nějaký jedovatý rostlinky, ale úmyslně je nevysazujeme, ani nemáme v plánu úmyslně vysadit, což je takový jakože takový to, co si člověk musí na to myslet. I tam ty naši předci byli tak chytrý, že konvalinky jsou třeba v rohu zahrady, kde opravdu, je to takový jako ROH zahrady, kam běžně jako nechodíte, takže jo, Konvalinka, která jedovatá a kterou já miluju na tu vůni, tak je tam tak trošku schovaná, ale děti musíte hlídat.

mluvčí 4,
——————–
To je právě.

mluvčí 5,
——————–
Když k vám přijdou dospělí, tak ty hlídat nemusíte a ty si mohou vyzkoušet i třeba další vaši vášeň, protože vy jste vlastně specialistkou na všechny možné animace, tak to máme i tady tu spirálku nebo jak bych.Tohleto animaci nepatří ani tak úplně, protože k animaci, jinak specialistkou na všechny možné animace. Ne, to bych do konce života nestihla, ale stop motion, animaci. Dělám tohle to. Nepatříte k animaci, ale je to optický klam, i když je to jako prolíná, že jo, prolínají se ty zahrada, vůně, animace, jsou to všechno vjemy a smysly, který člověk prožívá a vnímáme.

mluvčí 4,
——————–
A teď nám hypnotizujete divák, to je vždycky v těch filmech, takhle se hypnotizuje, mně už se točí oči, jenom.

mluvčí 5,
——————–
Na to určitě ne. Někdo v tom vidí i barvy, některý ty disky jsou vyměnitelný, když se hodně roztočí, tak vlastně někdo se vidí i barvy, a to je zase ten smysl vlastně toho oka, že vidíte, že se nechá ta hlava ošály, že vlastně i to, co běžně není vidět.

mluvčí 4,
——————–
Takže k vám vlastně do zahrady si může jak parta dětí, tak dospělých přijít tak trošku jakoby pohrát, já tady vidím, to si mohou zahrát nějaké míčové hry, jo, nebo ne, to asi nebude.

mluvčí 5,
——————–
Ne, tohle ne, tohle to vlastně není míč ani balon, je to polystyrenová koule, takže ve výsledku křehká a vevnitř je náplň, ale já nemůžu říct jaká, protože bych to musela odvrtat a udělat byt jinou. Asi by se všechno prozradil. Takže si jenom můžete tak jako kutálet po zemi a poslouchat ty zvuky, protože to není jenom o těch zvukách tý zahrady, kde šumí listí, ptáci zpívají podobně, ale máme tam i prvky, kdy si můžete sami ty zvuky vyrobit, že si kutálíte koulí a jsou tam tři koule, každá má jinej zvuk.

mluvčí 4,
——————–
Takže Hanko, to vlastně tak všechno souvisí s lesní pedagogikou, dalo by se to tak říci.

mluvčí 5,
——————–
Samozřejmě, já v lesní pedagogiku učím mnoho let v ekocentru a tím jsem se přestěhovali, tak to bylo to, co mi fakt jako rvalo srdce, že tu práci může opustit, že to je neekonomický. Dojíjíždět do Prahy, tak jsem si to tak jako spojila a přenesla jsem si na tu svoji zahradu. Je to učení vlastně o přírodě, o půdě, miluju vlastně programy o půdě, když se hrabeme v kompostu a hledáme žížaly, stonožky a pod lupou děti mají to rádi.

mluvčí 4,
——————–
Krása. Já tady vidím, že si asi děti mohou namíchat i různé varianty čajů. Tady byla levandula Heřmánek, krása, krásně to tu voní.

mluvčí 2,
——————–
Tak dobrý den. Já jsem se k vám přidala tady s anketou, kdy se ptáme našich diváků, jaká byla jejich nejlepší životní investice. No, tak co taková mám?

mluvčí 6,
——————–
Protože celej život doháním nějakej mindrák, že nemám ty školy, takže já se vzdělávám a zdraví, vzdělání a zdraví, to je asi největší investice, co si všude nesete s sebou.

mluvčí 4,
——————–
Je to tak. Anko, my moc děkujeme, přečteme vám, co píšou naši diváci na naši anketní otázku. Vlaďka píše. Moji nejlepší investicí bylo zakoupení vinohradu na jižní Moravě. S manželem máme vlastní Vinohrad, jedná se fyzicky o těžkou práci, ale my jsme šťastní. No, tak to my se tady jedeme.

mluvčí 5,
——————–
Podívejme.

mluvčí 2,
——————–
Možná já tam vyrážím zítra na jižní.

mluvčí 4,
——————–
Moravu na kole pro kole.

mluvčí 2,
——————–
Ne odtud vlakem.Tak, ale píše nám taky Vlasta. Investovala jsem do svého zdraví, je to jedna z nejlepších investic, investic, které mohu, prosím.

mluvčí 4,
——————–
Udělat. Šárka, naše investice byla do dětí, snažila jsem se je podporovat v jejich zájmech a opravdu to nebyla někdy levná záležitost. Jsem ráda, že dodnes se sportu věnují a jsou šťastní.

mluvčí 2,
——————–
Vladimíra ještě píše. Mojí nejlepší investicí bylo zakoupení mého bytu, mám nový moderní byt, přesně takový, jaký jsem si vždy přála.

mluvčí 4,
——————–
Tak my vám moc děkujeme, určitě nám pište dál, moc se těšíme na vaše příspěvky. Hanko, vám moc děkujeme a ať si užijete vaši krásnou smyslovou zahradu.

mluvčí 5,
——————–
Díky, děkuju.

mluvčí 2,
——————–
Naše anketní otázka souvisí s tématem, kterému se budeme věnovat na chatu a kterému se už vlastně od začátku vysílání věnuje náš host, finanční poradce Josef Uchytil, dobrý den. Josefe, dobrý den. Díky, že jste přišel. Budeme si povídat o tom, o srovnání pojištění a investice, o tom, co je vhodnější, co zvolit pojištění vás vlastně není vnímáno někdy úplně pozitivně, proč si myslíte, že tomu tak je?

mluvčí 7,
——————–
Je pravda, že to není úplně sexy téma. A právě proto je potřeba o tom, o tom mluvit a mluvit o tom, co je zbytečné, co neníbytečné, tak, aby skutečně plnilo to, co má.

mluvčí 2,
——————–
To znamená, že někdo platí za pojištění tedy zbytečně. Jak to myslíte?

mluvčí 7,

——————–
Myslím to tak, že jsou rizika, která nutně pojišťovat nepotřebuje. Jsou to typicky třeba drobné úrazy, které ne nutně znamenají nějaký větší zásah do rozpočtu nebo do té rodinné kasy, pak jsou ale vážná rizika, tak se vlastně na pojištění díváme, aby hlavně pojištění krylo ty vážné průšvihy typu invalidita, kdy najednou ten výpadek příjmů není na týdny, měsíce, ale na roky nebo dekády.

mluvčí 2,
——————–
Dokonce to jsou tedy ty situace, kdy životní pojištění opravdu dává smysl.

mluvčí 7,
——————–
Je to tak.

mluvčí 2,
——————–
Kdy teda naopak to životní pojištění nepotřebujeme.

mluvčí 7,
——————–
Nepotřebujeme ho, ono těch situacích, kdy ho skutečně vůbec nepotřebujeme, relativně málo. Je to typicky už movitého investora, který má, který má majetek, investiční majetek tak vysoký, že vlastně z něj čerpá rentu, to znamená, ať se mu něco stane nebo ne, tak má, tak má zajištěný příjem a neřeší tedy to, co běžný smrtelník, který má nějaký příjem, když se něco stane, poklesne, nemusí najednou pokrýt ani náklady, které má, to znamená, potřebuje ten rozdíl ten gap krýt nebo má třeba nějaké závazky, typicky hypotéku. Kdyby se mu něco stalo, tak by byla ohrožená rodina. Střecha nad hlavou.

mluvčí 2,
——————–
Když si ale představím třeba mladého člověka nebo mladou rodinu, která nemá dost financí, přesto si říká, že by to životní pojištění bylo vhodné, ale platí si třeba jenom opravdu nějaké základní nebo nízké, tak má to i v tuhle chvíli cenu, když je to vlastně podpojištěné.

mluvčí 7,
——————–
Má smysl, v jakékoliv životní situaci se má smysl vlastně podívat na to, co by se stalo, pokud, pokud budu dlouhodobě nemocný s nějakým vážným úrazem a jaký dopad to bude mít na tu finanční situaci a krýt opravdu jenom to, co smysl má, tím pádem ušetřit na těch drobných úrazech a pokusit se tedy ten zbytek investovat a vytvářet si vlastně, vytvářet si tu rezervu. Nejhorší je, že spousta těch mladých si přijde nesmrtelných a vlastně pojišťovat se je, pojišťovat se nechce, protože mají pocit, že teď jsou ty mladíci. Nestane. Ano, ta pravděpodobnost je malá, díky tomu i ta cena pojištění je malá.

mluvčí 2,
——————–
Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, kterých se lidé dopouští v oblasti pojištění?

mluvčí 7,
——————–
Jedno jste zmínila, to je to podpojištění, to znamená, že, a je to takový český standard, že se vlastně hraje takovou hru na odškrtávanou. Mám pojištění, mám stavební spoření, mám účet a už úplně neřeším, jak to mám nastaveno, jestli to odpovídám mým potřebám, si to kryje v případě pojištění ta správná rizika a velmi často narážíme na smlouvy klientů, kde jsou statisícové částky, ale přitom mají milionové závazky a opravdu by ty statisíce nestačily. A druhý extrém je právě to, co už jsem zmiňoval, že utrácí zbytečně za něco, kde sice vidí ten přínos, jakoby přínos hned, to znamená, zlobím si, ruku, dostanu od pojišťovny, ale když se na to podíváte na 20 letech, tak klient zaplatí 50 000 a dostane 4000 od pojišťovny. Je to taková vlastně zvláštní hra Ala Sportka.

mluvčí 2,
——————–
Jak tedy poznám, že mám to pojištění nastavené správně?

mluvčí 7,
——————–
Je to o analýze toho analýze toho vlastně, jaké mám příjmy, jaké mám výdaje, jaké příjmy by ty příjmy klesly, ať už to jsou invalidní dávky nebo třeba starobní důchod. Je to vlastně živý organismus, pojistka. To znamená, je potřeba to aktualizovat, to, co dneska je správně za rok, může být špatně. Je potřeba se tomu věnovat.

mluvčí 2,
——————–
Josefe, kdy potom do hry vstupují investice? Dá se říci, že se vždy lepší než pojištění.

mluvčí 7,
——————–
Nedá se to takhle úplně říci, pokud už ty investice mám, respektive mám ten majetek, pak životní pojištění opravdu nepotřebuju, naopak, pokud jsem mladý, tak vlastně s tím prostorem, který mám na vytváření nějaké rezervy, pokud se mi za rok něco stalo, tak mi to rozhodně nevykryje, nevykryje to, o co přicházím, pokud skončím třeba invalidní, mám před sebou 30 let propadu příjmů, jsou to milionové částky a jde to vlastně proti sobě. To znamená, pojištění, potřebuju pojištění, potřebuju krýt ten budoucí příjem a zároveň jsem schopen vytvářet rezervy, takže v nějaký okamžik opravdu to pojištění nebude potřeba, po tu dobu je zásadní.

mluvčí 2,
——————–
Ale za investici asi nemůžeme považovat to, že člověk si pořídí byt, v kterém žije, to je vlastně něco, co naopak je potřeba tam to pojištění mít, protože v případě třeba té invalidity bychom mohli přijít o to bydlení.

mluvčí 7,
——————–
Určitě ano.

mluvčí 2,
——————–
Je to tak, můžou tedy být investice ochranné, co to vlastně znamená, jak si to můžeme představit.

mluvčí 7,
——————–
Investice vlastně může být takovou mojí soukromou pojišťovnou, pokud opravdu se mi podaří vytvořit si takový majetek, tak pak nemusím se dohadovat s pojišťovnou, jestli jsem zrovna narazil na nějakou výluku v tom pojištění, jestli jsem něco neuvedl při zkoumání zdravotního stavu, to jsou ty nejčastější, vlastně nejčastější důvody, proč nemáme vlastně to pojištění a ty pojišťovny rádi, protože se často stane, že ta pojišťovna odmítne plnění. Právě, protože jsem něco zanedbal, když jsem, když se mě dotazoval na zdravotní stav, nebo že tam mám výluku nebo mám nějaké rizikové povolání, které při sjednání ještě nebylo a tou ochranou tedy u investic, je to, že vlastně se nedohaduju žádnou pojišťovnu, mám svoji vlastní pojišťovnu, když se něco stane, mohu sáhnout do svých rezerv.

mluvčí 2,
——————–
To znamená ale, že by ta investice měla být asi ne riziková, že by se měla tedy investovat s rozumem nejenom nevsadit jenom na jednu, na jednu část.

mluvčí 7,
——————–
Ano, je to, je to určitě v nějaké diverzifikaci, rozkládání rizik o tom, kolik my je, jak daleko mám třeba do důchodu, na jakou situaci tu rezervu připravenou, protože pokud je to rezerva taková ta krátkodobá železná na právě ty drobný úrazy, tak určitě je lepší spořicí účet než jakákoliv dynamičtější investice, naopak, pokud to má sloužit na dlouhodobý výpadek příjmů, tak to klidně mohou být akcie nebo něco dynamičtějšího.

mluvčí 2,
——————–
Josefe, já moc děkuju za všechny vaše informace a díky za to, že s námi zůstanete až do konce vysílání a budete odpovídat našim divákům.

mluvčí 7,
——————–
Děkuju.

mluvčí 8,
——————–

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.